Tulosta
  23.3.2011

Sähköautoiluun huolella suunnitellen

Sähköautojen tuloon pitäisi jo varautua, vaikka niiden vaikutus CO2-päästöihin tuntuu vasta parinkymmenen vuoden kuluttua. Demohankkeet sähköautojen teknologian ja turvallisuuden kehittämiseksi pitäisi käynnistää viipymättä.

Tätä suosittaa Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund, jolta liikenne- ja viestintäministeriö tilasi selvityksen sähköauton käytön vaikutuksista Suomen liikennejärjestelmiin sekä ilmasto- ja liikennepolitiikkaan.

Sähköauto on Nylundin mukaan tulevaisuudessa varteen otettava menopeli. Hän kuitenkin toppuuttelee niitä, jotka toivovat niistä pikalääkettä CO2-päästöihin.

"Sähköautoja on vuonna 2030 arviolta puoli miljoonaa. Määrä vähentäisi liikenteen CO2-päästöja noin 15 prosenttia", Nylund selvittää.

Vuoden 2050 alustavien ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää hänen mukaansa jo merkittävästi suurempaa sähköautokantaa.

Sähköautodemot käyntiin

Selvityksen mukaan sähköautoihin tulisi siirtyä hyvin suunnitellen. Autokannan kasvattamista tärkeämpää olisi nyt tuotekehittely, joka tähtää käyttäjäystävällisiin ja turvallisiin kulkuneuvoihin.

"Nyt olisi käynnistettävä demohankkeita päätöksenteon tueksi ja liiketoiminnan vauhdittamiseksi. Myös korjaamojen, katsastusasemien ja pelastustoimen ammattilaiset pitää perehdyttää sähköautojen erikoisominaisuuksiin", Nylund muistuttaa.

Liikennemäärien kasvua ja ruuhkautumista sähköautot eivät ratkaise. Selvityksen mukaan joukkoliikenteen kehittäminen ei saisi kärsiä sähköautohankkeiden takia.

Latausverkosto rakennusmääräyksiin

Sähköautojen käyttö edellyttää maanlaajuista latausverkostoa, joka tulisi sisällyttää rakennusmääräyksiin jo nyt. Latauspisteiden käyttöönotto vaatii hyvin suunniteltua tiedottamista.

Sähköautotyypeistä Nylund liputtaa sekä bensiinillä että sähköllä toimivan hybridiauton puolesta.

"Pitkien välimatkojen Suomessa ladattava hybridi lienee käyttökelpoisempi kuin täyssähköauto, joka soveltuu parhaiten lyhyille matkoille ja taajamiin", hän arvioi.

Teksti: Leena Niskanen
Kuva: Nils-Olof Nylund

Lisätietoja: Nils-Olof Nylund, Teknologian tutkimuskeskus VTT, puh. 0400 703 715, etunimi.sukunimi@vtt.fi